2011年6月22日星期三

「容易的樂趣」(easy pleasure) VS 「困難的樂趣」(difficult pleasure) - 占飛

2011年6月22日 - 信報

尋樂捨易取難 才夠滿足

這是個「最緊要好玩」的世界,學嘢要講愉快學習,玩嘢要講快樂抗爭,總之不管做什麼,都不可違反心理學大師佛洛依德(Sigmund Freud)所講嘅快感原則(pleasure principle)。社會充斥着唾手可得的「容易的樂趣」(easy pleasure),愈來愈少人識得欣賞要大費周章,搜索枯腸去搵所謂嘅「困難的樂趣」(difficult pleasure)。

何謂唾手可得嘅「容易的樂趣」?只要你消費得起,頂多加一點耐性,遲早必能擁有最新型號的iPhone和iPad。超級市場和百貨公司嘅貨品應有盡有,你睇中什麼,攞去收銀機畀錢,即刻可以據為己有。還有為你提供視聽之娛嘅大眾娛樂工業,滿足你口腹之欲嘅大小食肆,以及讓你隨時隨地與世界保持聯繫嘅互聯網和社交網站,皆確保各式各樣「容易的樂趣」供應源源不絕。

問題是「容易的樂趣」實在太容易,它們在為城市人提供即時滿足嘅同時,也削弱了他們欲望嘅熾烈以及享受樂趣嘅能力。當整個社會泛濫着消費信息,當你嘅佔有欲時時刻刻都被刺激和誘惑,你嘅欲望無可避免被攤薄和稀釋。我們不再懂得「衣帶漸寬終不悔,為伊消得人憔悴」,只學會「人到情多情轉薄」。我們不會死去活來地渴求得到一樣東西,只會漫不經心地希望得到一百樣東西。

只滿足於擁有工具

由於不會牽腸掛肚地渴望得到任何東西,我們已經無法經驗和體會到欲望得到真正滿足的樂趣。舉個例,Kindle、iPad和iPhone嘅發明,的確大大提升咗閱讀嘅方便;但它們只是閱讀嘅工具,怎樣使用它們,還是取決於我們自己嘅意志與欲望。實情是現代人雖然有愈來愈先進嘅閱讀工具,但閱讀嘅意志始終無法堅強起來,更遑論閱讀嘅欲望,現代人根本就無法將閱讀和欲望聯想在一起。喜歡上網、打機和睇戲嘅人不僅不會知道閱讀的好,就連進入閱讀嘅狀態可能也有困難。只要花得起錢,今天你可以在市場買到最先進嘅電子閱讀器;但你得到嘅只是擁有閱讀工具的easy pleasure,而非從閱讀取得嘅 difficult pleasure。

使錢享樂悶死人

真正嘅樂趣往往是困難嘅樂趣。為了要得到最深刻嘅愉悅和滿足,我們有時不得不放棄很多細微、短暫和膚淺嘅樂趣。對很多人來說,跑渣打馬拉松喺攞苦嚟辛,但挑戰自己體能極限嘅那份滿足感,又豈是攤在梳化上煲韓劇可比?香港人最需要嘅,可能喺一種由強烈欲望驅動嘅激進享樂主義,以取代一味鼓勵人使錢嘅消費主義和驚死悶親人嘅膚淺享樂主義。

早前,三名拔萃女書院的學生,在「國際學生創新挑戰賽2011」中獲獎,因為她們諗到將沉悶的《論語》讀經班包裝成不同單元,又在每個單元加插角色扮演和小故事等環節。創意的確可嘉,但這不就是將讀經典的difficult pleasure降格為好玩的easy pleasure的典型例子嗎?

1 則留言:

  1. 但這不就是將讀經典的difficult pleasure降格為好玩的easy pleasure的典型例子嗎?

    梯左最後呢一句,真係吳知你想講mud.不過我想深一點,終於明白,
    都係果四個字, 嘩眾取寵.

    回覆刪除